Is dit de eerste Toyota op de maan?
Toyota ontwikkelt met ruimtevaartorganisatie JAXA een heus ruimtevaartuig
Toyota en de Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA werken gezamenlijk aan een maanrover op waterstof. Deze Toyota maanrover kan op de maan een afstand afleggen van meer dan 10.000 kilometer. Óp waterstof, dus zónder schadelijke uitstoot. Want dat heeft de mensheid wel geleerd van zijn bestaan op de aarde.
Stoot alleen water uit
Voor de maanrover gebruiken we dezelfde brandstofceltechnologie als van onze waterstofauto Toyota Mirai hier op de aarde. Ook die rijdt zonder schadelijke emissies en stoot alleen water uit. De brandstofcellen, die voor de schone energieopwekking zorgen, zijn vanwege hun hoge energiedichtheid bovendien in staat om relatief veel energie te leveren. Superhandig voor een ritje op de maan, want je kunt maar een beperkte hoeveelheid energie naar de maan transporteren.
Mocht onze maanrover ooit op de maan rijden, dan krijgt hij het aardig voor zijn kiezen. Een ruimtevaartuig komt veel uitdagingen tegen. De zwaartekracht op de maan is een zesde van die op de aarde. Verder is de oppervlakte uitdagend met talrijke kraters, kliffen en heuvels. De Toyota maanrover wordt daarbij blootgesteld aan straling en temperaturen die veel lager zijn dan op de aarde. Maar wees gerust, onze maanrover is bestand tegen al deze uitdagende omstandigheden! Hij is bijvoorbeeld uitgerust met een drukcabine vanwege het zeer hoge vacuüm op de maan.
Eerste Toyota op de maan
De maanrover biedt plaats aan twee personen en in noodgevallen zelfs vier. Hij is 6,0 meter lang, 5,2 meter breed en 3,8 meter hoog, gelijk aan het formaat van ongeveer twee kleine busjes. De leefruimte bedraagt 13 vierkante meter. Wordt onze maanrover de eerste Toyota op de maan? Dat zou zomaar kunnen. Ruimtevaartorganisatie JAXA mikt op de lancering van een maanrover in 2029. Of onze maanrover ook uiteindelijk op de maan rijdt, is nog maar de vraag, maar wat ons betreft kan de countdown beginnen!